documentairemakers
FRANK HERREBOUT & LEO VAN MAAREN


Frank Herrebout en Leo van Maaren werken al 25 jaren samen als documentaire filmmakers.

Frank Herrebout studeerde in 1984 af aan de Nederlandse Film en Televisie Academie te Amsterdam. Zijn eindexamenfilm "Zuster Lydia zoekt het geluk" (naar een strip van Thé Tjong Khing) werd geselecteerd voor tal van internationale filmfestivals, waaronder het competitieprogramma van het Filmfestival van Berlijn waar hij volgens ingewijden bijna met een Gouden Beer zijn carrière was begonnen. Naast deze korte speelfilm maakte hij samen met Robert van Alphen ook een documentaire afstudeerfilm over toeschouwers bij sportevenementen, Publiek. Hij is een veelgevraagd scenarioschrijver en schreef diverse scenario's voor speelfilms. De laatste jaren concentreert hij zich op het maken van documentaires, veelal over de rafelranden van de kunst.
Leo van Maaren studeerde Nederlandse Taal en Letterkunde aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Daarna was hij werkzaam als scenarioschrijver en filmproducent. Als regisseur was hij verantwoordelijk voor een aantal literaire en historische documentaires, zoals 'De Bankroet Jazz', naar een scenario van Paul van Ostaijen (vertoond op de Berliner Festspiele), 'The Timbertown Follies' (over een revuegezelschap bestaande uit geïnterneerde Britse marinesoldaten tijdens WOI) en 'Hoop op Toekomst', die de situatie van Belgische Vluchtelingen in Nederland tijdens de Eerste Wereldoorlog behandelt. In "Plots hel het werd" staat een gedicht van Jac avn Looij over de Britse documentaire "The Battle of the Somme" centraal. Meest recent is de film "Bart van der Leck. Zijn Eigen Stijl".